Osuuskunta Helsingin valokuidut

Lehdistötiedote 10.9.2015

Osuuskunta Helsingin valokuidut ja Sonera ovat sopineet Helsingin Pitäjänmäen Marttilan ja Reimarlan pientaloalueelle rakentuvan valokuituverkon aktiivilaitteiden suunnittelusta ja ylläpidosta sekä Soneran palveluiden tarjoamisesta verkossa. Hankkeen edetessä Sonera ja osuuskunta kehittävät valokuituverkon toimintamallia siten, että asiakas voi vapaasti valita mitä palveluntarjoajia ja palveluja hän haluaa verkossa käyttää.

Osuuskunta Helsingin valokuidut rakennuttaa Helsingin Pitäjänmäelle valokuituverkon, joka mahdollistaa Marttilan ja Reimarlan alueen asukkaille huippunopeat laajakaistayhteydet ja monipuoliset viihdepalvelut. Alueella on kaikkiaan noin 200 kotitaloutta, joista valtaosa on pientaloja. Tähän mennessä yli puolet alueen kiinteistöistä on tilannut valokuituliittymän. Verkon rakennustyömaan käynnistymistä on juhlistettu tänään Pitäjänmäen kirjastolla pidetyssä tilaisuudessa.

Verkon ja laitetilat omistaa Osuuskunta Helsingin valokuidut, joka myös vastaa niiden ylläpidosta ja viankorjauksesta. Sonera suunnittelee verkon aktiivilaitteet, joita se myös ylläpitää. Marttilan-Reimarlan valokuituverkko liitetään Soneran runkoverkkoon ja asukkaille tarjotaan Soneran monipuoliset laajakaista- ja viihdepalvelut asiakaspalveluineen.

"Perustimme valokuituosuuskunnan korjataksemme kaupunkien pientaloalueita vaivaavan epäkohdan eli huippunopeiden valokuituverkkojen puutteen. Hankkeemme keskeinen periaate on ollut tarjota valinnanvapaus palvelujen ostamisessa asukkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan. Sonerasta saimme kumppanin, joka oli valmis toteuttamaan uutta ja innovatiivista mallia, joka edistää tietoverkkojen kehittämistä valtakunnallisellakin tasolla", sanoo Helsingin valokuidut -osuuskunnan puheenjohtaja Ville Mattila.

Avoin Kuitu -mallilla maksimoidaan pientaloalueen liittymätiheys

Sonera on jo pitkään tehnyt yhteistyötä alueellisten kuituverkko-osuuskuntien kanssa ja tarjonnut näille aloitteleville kuituverkko-operaattoreille osaamistaan niin tuotanto- kuin asiakasprosessienkin hoidossa. Aiemmin kuituosuuskuntia muodostettiin haja-asutusalueille, mutta nyt tämä trendi on käynnistynyt myös suurten kaupunkien pientaloalueilla.

"Tähän asti pienten kuituverkko-operaattoreiden verkoissa on ollut saatavilla lähinnä vain yhden operaattorin palvelut, mutta nyt Sonera kehittää yhteistyöhön mallia, jossa asiakas voi itse valita mitä palveluntarjoajia ja palveluja hän haluaa käyttää. TeliaSoneralla on hyviä kokemuksia vastaavasta mallista Ruotsissa. Sen avulla pientaloalueen liittymätiheys on saatu maksimoitua ja asukkaat saaneet kuituliittymän parhaaseen hintaan. Meillä on jo joitakin kuituverkkokumppaneita, joiden verkot on toteutettu avoimiksi ja tätä Avoin Kuitu -mallia kehitämme edelleen yhteistyössä Helsingin valokuituverkkojen kanssa", toteaa Soneran Avoin Kuitu -konseptista vastaava johtaja Tuomo Kokkila.

Avoin Kuitu -mallissa alueellisen valokuituverkon kustannukset ja sen kautta tarjotut palvelut on erotettu toisistaan. Usein verkon rakentajaksi perustetaan alueellinen osuuskunta, joka rakennuttaa ja omistaa paikallisen valokuituverkon. Malli on samankaltainen kuin sähkösopimuksissa, jossa sähkönsiirto ja sähkönkulutus on erotettu toisistaan. Asiakas maksaa liittymisestä ja ylläpidosta paikallisen kuituverkon omistajalle ja palveluista itse valitsemalleen palveluntarjoajalle.

Helsingin Marttilan ja Reimarlan pientaloalueella osuuskunta on määritellyt liittymän hinnaksi 1750 euroa/kiinteistö. Jos kiinteistöön, esimerkiksi rivitaloon, tilataan useampi liittymä, liittymän kotitalouskohtainen hinta laskee.

Lisätietoja medialle:

Ville Mattila, puheenjohtaja, Osuuskunta Helsingin valokuituverkot p. 0440 33 0110 Sähköposti: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Tuomo Kokkila, johtaja, Avoin Kuitu -konsepti, Sonera p. 0400 428 317 Sähköposti: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.